Thursday, May 12, 2011

Guru

Hari ini aku ada mendengar perbincangan sebuah buku "Guru Jutawan di Akhirat" ( lebih kurang lah tajuknya) aku sudah lupa. Mengisahkan usaha-usaha murni guru dalam mendidik dan membimbing pelajar-pelajar supaya menjadi lebih berakhlak.
Semenjak aku menjadi guru memang itu adalah satu-satunya cita-cita murni yang selalu diimpikan, menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada pelajar-pelajar, menjadi contoh teladan dan memberi yang terbaik untuk mereka. Kalau menunggu keputusan peperiksaan keluar , kitalah yang berdebar, kalau pelajar gagal kitalah yang sedih dan kalau pelajar cemerlang kitalah yang bangga.....begitulah hati naluri seorang guru.

Aku berdoa semoga Allah membalas syurga kepada guru-guru yang banyak mengajar dan membimbing aku satu waktu dulu. Jasa-jasa cikgu tidak dapat dibalas hanya Allah sahaja yang akan membalasnya.

Terima kasih cikgu !

No comments:

Post a Comment