Thursday, May 5, 2011

Tanyalah Ustaz

Program kegemaran aku sekarang ialah Tanyalah Ustaz. Memang banyak manfaat yang aku dapat daripada program tersebut. Masa siarannya pagi pukul 7-8 dan ulangan pukul 12tgh mlm - 1 pagi. Masa ulangan ni tak berapa best sikit, sebab terlampau lewat sangat. Aku tengok jugak masa-masa yang aku tak boleh tidur tu. Kalau boleh TV9 tukar masa ulangan ke pukul 11mlm-12tgh mlm, lagi bagus, aku rasa naik jugak rating untuk siaran ulangan tu.
Semalam aku dengar siaran ulangan TU yang dihoskan oleh Ust. Badlishah, bertajuk "Taat pada Ibubapa". Huraian yang diberikan oleh ustaz sangat bagus. Salah satunya ialah, Kalau boleh dalam hidup kita ni kita kena suap mak kita makan.Kalau tak boleh lakukan selalu sekalipun tidak mengapa. Ini berdasarkan riwayat dari Nabi Musa, bila Nabi Musa meminta dari Allah untuk mengetahui siapakah yang akan menjadi kawannya kelak di dalam syurga. Allah makbulkan doanya dan disuruh Nabi Musa mencari jejaka tersebut ( lupa nama....) Jejaka tersebut mengajak Nabi Musa ke rumahnya, dan rupa-rupanya balik dari berniaga di pasar jejaka tersebut akan menyuapkan makanan pada ibunya. Setiap kali suapan olehnya ibu jejaka tersebut akan berdoa " Ya Allah jadikanlah anak ku ini sahabat Nabi Musa di syurga nanti"
Allah memakbulkan doa ibu jejaka tadi.

Sebagai anak; bila lah dapat aku suapkan nasi pada mak aku ni....nanti aku balik kampung aku mesti suapkan nasi pada mak aku....
Sebgai ibu; nanti aku akan minta anak-anakku suapkan nasi padaku dan aku akan berdoa untuk kesejahteraan anak-anak ku nanti.....Insyaallah

No comments:

Post a Comment